Schets 10 – Exodus 17-20 en 24: het Verbond

Deze schets is onderdeel van de Schetsen over Exodus.

Inleiding op schetsen 9 en 10: Israël: Gods eigen volk

Tien plagen zijn over Egypte geraasd. Het land ligt in puin, zelfs Farao is murw geslagen, en Israël trekt als een vrij volk uit Egypte, op weg naar het beloofde land Kanaän. Dat is allemaal het werk van de HERE: Israël is zijn volk, en Hij leidt en verzorgt hen. Maar ze moeten nog wel veel leren. Ze moeten vooral ook leren om op Hem te vertrouwen, dwars door en tegen alles in.

Schets 10

De Israëlieten arriveren bij de berg Horeb (Sinaï). Daar sluit de HERE het verbond: het zal voor altijd zijn volk zijn. Maar ze moeten dan ook leren leven zoals past bij het volk van God.

Voorstudie
Lees in de week voor de bespreking het aangegeven bijbelgedeelte en probeer de vragen te beantwoorden. Kijk ook eens naar de aanvullingen op de website!

1. Exodus 17-18:
    (17:1-7) Massa en Meriba. Wat was hier (weer) het probleem? ‘Twisten’ en ‘op de proef stellen’: wat is dat? Doen wij ook wel eens zo tegenover de HERE? Hoe zou Hij dat vinden?
    b. (8-16) Amalek. Lees ook wat Mozes hierover achteraf vertelt: Deuteronomium 25:17-19.
    Waarom was de aanval van Amalek zo kwalijk? Wat moesten de Israëlieten blijven onthouden?
    Weet je ook wie de straf later heeft uitgevoerd?[1]
    Wat doet Mozes? Een wonderlijke manier van leidinggeven, niet? Waarom heet zijn staf hier: ‘de staf Gods’? Wat kunnen wij ervan leren?
    c. (18:1-12) Jetro op bezoek. Hij verheugde zich. Waarom?
    d. (18:13-27) Organisatie van de rechtspraak.
    Wat was de gewoonte? Wat ging er fout? Wat was Jetro’s voorstel, en hoe voerde Mozes het uit?
  2. Exodus 19
  3. (1-6) Hoe lang had de reis naar de berg Horeb geduurd? Herinner je dat die berg al eerder in Exodus is genoemd. Wat had de HERE toen beloofd?[2] En wat beloofde Hij nu?
    b. (7-9) Wat antwoordde het volk? Hoe communiceerde de HERE met hen?
    c. (10-15) Strenge voorschriften! Wat leren we hier over de HERE? En wat leert het ons over de manier waarop wij met Hem moeten omgaan?
    d. (16-25) Indrukwekkend, angstaanjagend… Maar ook voor ons christenen? (Lees Hebreeën 12:18-29!)
  4. Exodus 20
    (1-17) Deze verzen ken je uit het hoofd, niet? Denk je er ook door de week wel eens aan?
    b. (18-21) Bij deze eerste ‘kerkdienst’ van Israël als volk was de HERE zelf de predikant. Daarmee vergeleken zijn onze kerkdiensten maar tam. Zou je het ‘s zondags net zo indrukwekkend willen hebben als toen?
    c. Lees hierbij ook Deuteronomium 5:22-30; daar wordt dezelfde gebeurtenis iets uitgebreider beschreven. Op welke manier wilde de HERE voortaan spreken tot zijn volk? Hoe is dat tegenwoordig? Zie ook Gods donderende stem.
  5. Exodus 24
    [Hoofdstuk 21-23, de voorschriften voor het verbond, slaan we voorlopig over] (1-3) Het verbond op de Sinaï wordt in de Bijbel wel vergeleken met een huwelijk: Jeremia 2:1-3. Het lijkt er inderdaad op! Zo hoor je hier het jawoord. Er is ook verschil. Zo gaat het bepaald niet om twee gelijkwaardige partijen; waaruit blijkt dat?
    b. (4-8) Overeenkomst: het verbond wordt openbaar en in een plechtige ceremonie gesloten.
    Verschil: het bloed. Waar wijst dat op?[3]
    c. (9-11) Net als bij een bruiloft volgt nu een feestmaal. Wie mochten deelnemen aan dat feestmaal? Wat en wie konden ze zien? Waaraan zie je dat het goed zat tussen God en zijn volk?
    d. (12-18) Mozes mocht nu opnieuw naar de HERE opklimmen, om het verbond verder uit te werken. Was het vanzelfsprekend dat Mozes zo dichtbij mocht komen? Waaraan zie je dat?

Bespreking
Zingen vooraf: Psalm 99:4,5,6,8
Aan het eind: Psalm 97:2,3

A. Bespreek de voorstudievragen.
B. Kijk ook naar de tips en aanvullingen.

HVB

[1] zie 1 Samuël 15:2-9