Schets 14 – Gods rust binnengaan

S

Na de serie over Exodus maken we even pas op de plaats. Want Bijbelverhalen worden ons niet puur als een verhaal verteld, ze hebben ook een boodschap: voor ons als kerk van Christus en voor ons persoonlijk. Maar hoe kom je erachter wat die boodschap is? Vooral door te letten op signalen in het verhaal en op andere bijbelgedeelten die erop teruggrijpen. Omgekeerd krijg je ook via die geschiedenis meer inzicht in die andere bijbelgedeelten, zelfs in het moeilijke boek Openbaring.
Want de Bijbel is geen losse verzameling van 66 boeken. Deze boeken zijn samen het Woord van God. Hij heeft deze wereld geschapen, Hij leidt ook de geschiedenis. En Hij heeft ons de Bijbel gegeven om Hem en zijn werk steeds beter te leren kennen. Zo vinden we de herinnering aan Israëls uittocht en woestijnreis door de hele Bijbel terug. We bekijken twee voorbeelden.

Inleiding op de schetsen 13 en 14

In de Bijbel wordt het leven van de kerk en van ons christenen soms getekend als een woestijnleven, en het einddoel van dat leven als: het beloofde land of Gods rust binnengaan. Een mooi voorbeeld hoe actueel de geschiedenis van het oude Israël ook voor ons is.

Schets 14 – Gods rust binnengaan

Het land Kanaän is het erfdeel dat Israël van God ontvangt; daar mogen ze tot rust komen en genieten van wat het vruchtbare land hun oplevert. Maar…

Voorstudie
Lees in de week voor de bespreking de aangegeven bijbelgedeelten en probeer de vragen te beantwoorden.

1. Deuteronomium 8:7-14 en 17-20: Vooruitzicht en waarschuwing.
    a. (7-10) Israël staat op het punt Kanaän binnen te trekken. Wat belooft de HERE?
    b. (11-14a, 17-20) Maar Hij waarschuwt ook streng, al bij voorbaat! Hoe kunnen ze het verknoeien? Is die waarschuwing ook voor ons actueel? Welke afgod(en) heb jij?
  2. Numeri 13:25 – 14:38: Terug de woestijn in: ze mogen het beloofde land niet in!
    a. (13:25-33) Waarom raden tien van de verspieders het volk af om Kanaän binnen te gaan?
    b. (14:1-10) Hoe reageert het volk? En Mozes?
    c. (11-19) Waarmee dreigt de HERE? En wat is Mozes’ pleidooi? Herken je zijn argumenten?
    d. Gevolg: (20-25) Het hele volk moet …; (26-35) degenen die het land niet in wilden, …; (36-38) tien van de verspieders … Wie worden uitgezonderd? En waarom?
  3. Psalm 95: ‘Verhard u niet maar laat u leiden’.
    a. (1-7) Meer dan de helft van de psalm is een juichend loflied op de HERE. Wat zijn de redenen voor die lof? Ben jij weleens zo onder de indruk van Gods grootheid en trouw dat je spontaan gaat jubelen?
    b. (8-9 I) De namen Massa en Meriba (zie schets 10) worden uitgelegd in Exodus 17:7: twisten en op de proef stellen. Je kunt ook zeggen: opstandige taal uitslaan en uitdagen. Wat zeiden de Israëlieten daar? Was dat dan zo uitdagend?
    c. (8-9 II) Een dringende oproep: verhard je hart niet!
    Je hart verharden: daarover lazen we al eerder in Exodus. Over wie ging het toen? Waarin leken die Israëlieten dan op hem (zie vs. 9b)?
    Maar waarom doet David deze oproep aan zijn tijdgenoten? Zij waren toch al in het land van de rust?
    d. (10-11 I) Ook na het vertrek van de Horeb ging het soms goed fout! Denk aan Num. 13-14 (verspieders, zie 2 hierboven). Lees ook eens Numeri 16, over de opstand van Korach, Datan en Abiram). Waaruit bleek de verharding, en hoe reageerde de HERE (vs. 41-50)?
    e. (10-11 II) ‘Dwalende van hart’, en ‘zij kennen mijn wegen niet’: wat zijn volgens jou die ‘wegen’ van de HERE?
  4. Hebreeën 3:7 – 4:13: De waarschuwing van Psalm 95 op ons toegepast.
    a. (3:7-11) Wat was de fout van die opstandige Israëlieten (zie ook Deut. 1:29-34)?
    b.(3:12-14) Laten we ervoor oppassen dat wij die bij Christus horen (3:6), niet ook van God afvallen. Waardoor zou dat kunnen gebeuren? En wat moeten we doen om dat te voorkomen?
    c. (4:1-7) We worden gewaarschuwd niet net zo te doen als de Israëlieten toen, en de ‘rust’ mislopen. Welke rust? Is het gevaar dan zo groot dat we die mislopen?
    d. (4:8-11) Er blijft dus nog een rust voor het volk van God om naar uit te zien. Een ‘sabbatsrust’ (zie ook schets 9). Waar mogen wij dan van uitrusten?
    e. (4:12-13) Wat doet deze beschrijving je?

Bespreking
Zingen vooraf: Psalm 95:1,2,4
Aan het eind: Psalm 95:5,3

1. Bespreek de voorstudievragen.
  2. Kijk ook naar de tips en aanvullingen op de website.

HVB

Categories